Friday, April 24, 2015

Jagung bandaran

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua,

Subhanallah.
Semakin cepat masa berlalu.
Sudah hampir di hujung minggu.
Perlu audit diri ini selalu.
Sebagai hamba, bersyukurkah aku?

Sebagai mama, adakah aku penyayang?
Sebagai isteri, adakah aku menjaga kehormatan?
Sebagai anak, adakah aku bertanya khabar mak di kampung?
Sebagai kakak, adakah aku mengambil berat?
Sebagai jiran, adakah aku bertegur sapa?
Sebagai rakan, adakah aku mendoakan rakan-rakanku yang lain?

Beberapa hari ini kebelakangan ini saya dapat berehat dari menyiram pokok kerana Allah turunkan rezeki hujan yang lebat. Jika tidak menyiram, pada waktu paginya saya akan meninjau-ninjau pokok di depan rumah. Tak banyak dah pokok di laman rumah. Bendi dah di hujung kitar hidupnya. Belum mula menyemai pokok baru dek kerana kesibukan dengan tugasan harian di rumah.


Sepatutnya jagung glass gem rainbow ini berwarna-warni yang terang. Tak mengapalah, yang penting boleh makan. Alhamdulillah, jagung ni tak rongak seperti jagung black aztech. Isinya padat dan rapat. Suka anak-anak dapat makan jagung tanam sendiri. Biji benihnya saya beli daripada seorang rakan di FB. Benih heirloom katanya, Saya menunggu Diana buka tawaran biji benih jagung kampung baka dari Sabah. Anak-anak sangat suka makan jagung. Memang puas hati tanam sendiri. Jagung asing ini menghasilkan sebiji sahaja setiap pokok :) perlu tetap tersenyum dan bersyukur. Itu tanda Allah sayang. Suruh belajar dan mencuba lagi untuk mendapat hasil yang lebih baik.

Jagung Glass Gem Rainbow yang seakan kaca setelah direbus

Glass Gem Rainbow Corn

Black Aztech


Black Aztech

Jagung Black Aztech

Jagung Black Aztech setelah direbus



Sehingga bertemu lagi.

Tukang Kebun Petak Hijau,
Awin


7 comments:

  1. Macam air roselle rebusan black aztech ya.
    Hopefully another few week kut...
    Banyak dugaan ayam pun suka makan sprout yang baru naik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Airnya jirus Pokok. Nak tanam jagung Sabah pulak

      Delete
  2. jagung yan gputih tu nampak sedap sangat ya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg Sedap kak Mala. Anak2 minta lagi LPs makan

      Delete
  3. Macam2 spesis jagung ya.. yg putih Mak K panggil jagung pulut.. rasa nya sama ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaa...macam pulut rasanya kak mar

      Delete
  4. Sedap tak rasa jagung black azteg tu

    ReplyDelete