Wednesday, August 19, 2015

Semaian bendi oleh PetakHijau Junior

Assalamualaikum dan selamat sejahtera rakan-rakan yang budiman,

Hari ni nak bercerita tentang kisah dua-beradik yang suka benar membuat pelbagai eksperimen di rumah ni. Ada ekperimen-eksperimen yang mereka buat terpaksa tutup mata sahaja. Kadang-kadang mama naik angin juga sebab habis cecair mandian dalam toilet, cuka dan sodium bikarbonat dikerjakan mereka. Dua minggu ini adalah Science Week di sekolah Muaz. Menjadi-jadi nampaknya ekperimen yang dibuat. Kedua-duanya peminat setia Crazy Russian  di YouTube (i asked them to change to Genius Russian, it is good to give good names to people).

Hasil kerja berkumpulan 3 orang - Ahmads Group untuk Science Week di sekolah Muaz.
Tajuk untuk Year 4 adalah Solar System. Muaz dan Afiq menghabiskan hujung minggu di rumah Ariff untuk menyiapkan tugasan ini. Sebelum itu, saya bawa ketiga-tiga anak ini pergi membeli-belah barang-barang tugasan. Pop Corn buat sendiri dijadikan asteroids. Hasil di dalam gambar belum sepenuhnya siap sepenuhnya. Fakta dan tajuk belum dikemaskini.

Alhamdulillah, Ahmads Group dapat tempat kedua untuk model sistem suria untuk peringkat tahun 4.

Salah satu eksperimen yang dibuat yang memberi kegembiraan ialah menyemai bendi :) Alhamdulillah, bermanfaat juga eksperimen ini. Bolehlah guna untuk stok sayur dapur nanti. Mereka tanam biji benihnya di atas tanah. Dikoreknya sedikit dan di benamkan bijinya ke dalam tanah depan rumah yang agak berpasir itu. Pada mulanya nampak macam tiada harapan nak tumbuh sebab tak siram dan cuaca yang agak panas ketika itu. Alhamdulillah bercambah dan tumbuh dengan subur selepas letak kompos :)



24/6/2015


27/7/2015


17/8/2015

Sehingga berjumpa lagi :)
Awin

1 comment:

  1. Kadang-kadang tangan anak-anak lagi hijau dari kita Awin.
    They don't think too much as we do, they have more faith than we do.
    Mmmm....sini dah berapa kali berangin-angin dah dengan pelbagai experimentnya.

    ReplyDelete