Tuesday, April 28, 2015

Pokok Tin Vern Brown Turkey

Assalamualaikum dan selamat sejahtera para pengunjung yang budiman,

“Demi buah tin dan demi buah zaitun” – Surah at-Tiin, ayat 1.
Subhanallah, buah ini disebut di dalam kalam-Nya. Ternyata peri banyaknya khasiat dan nutrisi buah yang disebut sebagai Ficus carica (dalam Bahasa Latin) ini.

Menurut seorang sahabat baik yang menunaikan haji pada tahun lepas, buah ini sering menjadi pilihan para jemaah haji bagi dijadikan buah tangan, selain kurma dan kismis. Di Mekah mahu pun Madinah, buah ini ternyata mudah dicari di kedai-kedai sekitar masjid dan penempatan para jemaah.

Di Malaysia, kini penanaman buah tin mula mendapat perhatian pekebun-pekebun kecil. Ramai yang terjebak dan teruja dengan fenomena baru ini untuk menikmati buah tin daripada laman sendiri termasuklah diri saya sendiri. Sebelum membeli pokoknya (yang agak mahal) saya mengambil kira beberapa faktor seperti di bawah :

1. Penjual yang diyakini dan dapat memberi nasihat dan sokongan selapas jualan
2. Harga yang sesuai dengan saiz pokok
3. Varieti yang mudah dijaga dan sesuai dengan yang baru pertama kali nak tanam seperti saya
4. Kaedah dan pembungkusan penghantaran yang selamat dan tidak merosakkan pokok (sebab pokoknya mahal!)

Selama dua bulan saya mengumpul maklumat. Membaca di blog-blog dan mengamati komen-komen di FB serta bertanya rakan-rakan kebun (yang bukan penjual) tentang perkara-perkara di atas. Saya memilih untuk membeli pokok dan bukan keratan. Akhirnya saya membeli varieti Vern Brown Turkey dari FB Stevia Healthysweetness dari Sarawak iaitu Joyce. Kak Joyce seorang yang baik dan tidak lokek ilmu. Dia menjaga pokok yang ingin dibeli sehingga stabil dan kemudian barulah diposkan. Pembungkusan yang amat kemas dan rapi. Saya memilih brown turkey kerana menurut pakar yang berpengalaman, ia tahan lasak, mudah dijaga dan sudah serasi dengan cuaca di negara kita. Bacaan lanjut tentang pemilihan varieti boleh dirujuk di sini.


Gambar-gambar perkembangan sepohon Vern Brown Turkey di laman rumah.
Sudah 4 bulan ia mendiami Petak Hijau












Sehingga bertemu lagi! :)

Tukang kebun Petak Hijau,
Awin

2 comments:

  1. Seronoknya kak awin, dah berbuah pun.. :)

    ReplyDelete
  2. Jenis Brown Turkey memang mudah nak bela banding dengan variety lain.

    ReplyDelete