Thursday, September 26, 2013

Hasil sengkuang yang memberangsangkan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,
Cerita saya menuai sengkuang adalah cerita lama. Saya nak juga cerita tentang hasilnya yang memberangsangkan. Saiz yang menjadi tidaklah besar cuma saya sungguh seronok dan teruja kerana dapat makan sengkuang tanam sendiri. Dah hampir-hampir lompat bintang dah semasa menuai hasil :) Saya tanam sengkuang dalam bekas sahaja. Letak bekas tanaman dekat-dekat dengan tempat yg ia boleh panjat. Boleh baca di sini tentang pokok sengkuang sebelum dituai. Sengkuang mudah ditanam. Disebabkan ia adalah sejenis pokok kekacang, ia boleh membaiki struktur tanah bak kata Tukang Kebun Diana. Mari kita menanam sengkuang kawan-kawan! Psst....boleh beli benih di Kebun Bahagia Bersama ya!



11 comments:

  1. masak apa sengkuang tu? ker makan mentah aje

    ReplyDelete
    Replies
    1. masak sup dengan rumpai laut kaler hitam tu. MR Chef masak....sedap!

      Delete
  2. sedapnya kalau daat cicah dengan sos mak bee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye...betul tu Nadia. Sungguh sedap!....telioq dah aihhh

      Delete
    2. Tanam sengkuang sangat menguntungkan

      Delete
  3. Nampak juicy jicama tu...crunch crunch crunch...sorang satu tak berebutkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg sungguh crunch crunch.....mama kata buat sup....kids redha saja :)

      Delete
    2. Anggaran pndptn klu tanam sengkuang rm70k dlm 1 ekar..ini pn yg palung kurng suda..pnjagaan sangat muda..kos pn sangat rendah..

      Delete
    3. Tanaman sengkuang sangat menguntungkn..anggaran rm70k pndptn dlm 1 ekar..penjagaan mudah..kos rendah..yg penting ada disiplin dlm diri utk mahu brjaya..4 bln blh suda kutip hasil

      Delete
  4. Saya nak beli sengkuang ada tak? Boleh call saya 016 754 5633

    ReplyDelete
  5. Saya nak beli sengkuang ada tak? Boleh call saya 016 754 5633

    ReplyDelete