Monday, January 21, 2013

Aloe vera Afrika

Assalamualaikum,
Aloe vera Afrika ini diberikan oleh seorang kawan 3 tahun lepas. Aloe vera spesies ini memang besar daunnya. Menurut kawan saya, daunnya boleh dibuang kulit dan diambil untuk dimasukkan dalam jus. Saya belum pernah makan tapi merancang untuk buat jus rosselle aloe vera. Aloe vera ini hidup subur jika mendapat cahaya matahari yg banyak dan lama. Jika diletakkan ditempat redup sikit, pertumbuhannya seperti terbantut. Sudah ada beberapa anak pokok aloe vera telah saya semai diambil daripada induk. Sesiapa yg berminat dan rajin datang Shah Alam bolehlah singgah ambil anak pokok aloe vera ini. Gambar di bawah adalah pokok induknya. Seperti yg diketahui, aloe vera memang sinonim dengan kecantikan kulit. Selain untuk kecantikan kulit, kegunaan lain aloe vera boleh dibaca di sini.




14 comments:

  1. barangkali yang jenis afrika ni yg bersize besar..gemok...ada kat umah mak sy halus-halus je..
    menarik idea buat jus tu...perlu dimasak ke aloe vera ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perlu buang kulit dan basuh sahaja. Jgn ada yg hijau2. Nnt rasa pahit. Dan lepas basuh potong jadi kiub kecil2.

      Delete
  2. saya ada sepokok aloe vera tapi letak kat tempat teduh. nampaknya nak kena alih kan. besar ya saiznya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alih ke tempat dapat cahaya matahari penuh dan lihat perbezaannya :)

      Delete
  3. tebal jgk kan aloe vera nie ... ingat masa kat m'sia dl pernah tanam aloe vera nie..cuma kat sini tak berkecimpung plak lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuaca panas2 kat sana sekarang ni mungkin sesuai tanam

      Delete
  4. agak2 dimana ye boleh dapat benih aloe vera ni? saya dah lama mencari...di rumah ada aloe vera kg sahaja...biasanya saya akan hancurkan isi aloe vera ni dan campurkan dengan oat dan gual untuk dijadikan scrub muka...segar rasanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wanie ibrahim. Awak ada dua option - saya bg contact no nurseri kawan saya di kg melayu sg buloh. Atau awak datang rumah saya di shah alam untuk ambil anak pokok secara percuma. Sila emelkan kpd saya zamzurina@gmail.com.

      Delete
    2. Idea buat scrub tu menarik!! Nnt saya pun nak cuba

      Delete
    3. Eh typo pula...campur dgn oat dan gula untuk dijadikan scrub hehehe

      Delete
    4. Salam.. Maaf, Zamzurina masih ade ke pokok aloe vera ini? sy bminat. Nnti sy email ye :D

      Delete
    5. Perlukn anak benih alovera ni..blh wsp 0127173474

      Delete