Thursday, January 17, 2013

Keladi belang berdaun unik

Assalamualaikum,
Sebelum berminat untuk menanam tanaman makanan, mmg agak lama sudah saya terjebak dengan tanaman hiasan yg tidak berbunga dan senang nak jaga :) Keladi belang (species: Xanthosoma sp. Famili : Araceae) yg cantik dan menarik perhatian ini dibeli di nurseri sahabat saya di Kampung Melayu Sg Buloh dengan harga RM15. Pokok ini adalah salah satu pokok hiasan kegemaran saya. Daunnya yg berbentuk seperti anak panah berwarna hijau tua dengan corak berbelang-belang hijau muda di tetulang tengah dan tepi bagai menarik-narik perhatian saya untuk memilikinya. Dan akhirnya, saya telah membeli 2 pasu pokok keladi belang.

Keladi belang sesuai diletakkan di kawasan yg redup dan lembap. Pasu keladi belang di laman depan yg agak terkena dedahan cahaya matahari, daunnya seperti melecur dan rosak. Apabila dialihkan ke tempat yg lebih redup, pokoknya kembali segar. Menurut pembacaan, ubinya boleh ditanam secara individu dengan memisahkan daripada rumpun asal. Setiap ketul ubi akan tumbuh membentuk menjadi pokok rumpun yang baru. Tetapi buat masa ni tak bercadang nak buat belahan rumpun lagi sebab ada banyak lagi pokok2 lain yg lebih penting untuk dijaga \^_^/



4 comments:

  1. mmg hiasan yg menarik pokok keladi belang nie..letak kat opis pun cantik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cantik kan. Kt opis saya byk pokok yg hijau biasa je tp tetap menarik :)

      Delete
  2. Memang suka tempat teduh. Yang jenis ini tak perasan ada atau tidak. Tapi yang berwarna pink saya perasan ada di rumah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg warna pink pon cantik kan. Ada jugak tapi kecik lagi. Saya mmg minat dgn keladi.

      Delete