Sunday, February 16, 2014

Kobis cina tahan panas

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada rakan-rakan yang budiman,


Benih kobis cina ini diberi oleh rakan sekerja saya. Sebelum ini dia telah memberi benih kobis bulat dan alhamdulillah menjadi. Setelah saya tunjukkan hasil kepadanya, dia rajin memberi biji benih kepada saya :) Ng Lee Siang berasal daripada Cameron Highland dan abangnya adalah seorang pemilik ladang sayur.

Kobis cina ini saya mula semai pada awal Januari 2014. Baja yang digunakan adalah air kisar perut ikan dan baja palet tahi ayam yang dibeli di My DIY Seksyen 19, Shah Alam. Daripada pemerhatian saya setelah 2 tahun berkecimpung dalam perkebunan, penggunaan air kisar perut ikan sebagai baja dapat memberikan hasil yang memberangsangkan.

Cuaca sangat panas pada hari siangnya. Terik matahari memang terasa bahangnya. Ada kebanyakan pokok di Petak Hijau melecur di tepi daunya dan layu pada waktu tengah hari panas membahang. Pokok kobis cina ini pun tidak terkecuali. Tetapi alhamdulillah dapat survive juga dalam keadaan panas ini.

25/1/2014 : Anak-anak pokok setelah dialih

8/2/2014

15/2/2014 : Kelihatan daun yang melecur di bahagian tepi

15/2/2014 : In different angle. Mr Chef nak guna dalam rencah masakan hari ini.


14 comments:

  1. Sawi yg saya tanam kat rumah pon melecur. Baru tau sbb panas rupanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau tengahari mesti pokok layu. Masya Allah...la qaulawala quwwataillah.

      Delete
  2. wahhh cepatnya membesar.. air perut ikan tu, u just siram ke tanam dalam tanah? tapis dulu yer?

    saya pernah buat, tapi semut mai hurung.. pastu ada ulat2 macam cacing euuwww..

    -KuraKura-

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya siram je tanpa tapis. yg baki tu korek je tanah lepas tu tanam. lalat mmg ada...tapi sehari ja...lepas tu dah xde. ulat so far belum jumpa lagi

      Delete
  3. Salam Awin..nicee..menjadi betul daunnya..so far saya masih menunggu lagi..daun baru 2 3 pasang keluar..tu pun kecik-kecik lagi..anyway, ni tanam under direct sun ataupun partial shade?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam en tarique. saya tanam direct full sun. dpt matahari dr pg sampai pukul 2-3pm.

      Delete
  4. salam, sebelum nie pernah gak kisar perut ikan berbau busuk..hehhe banyak lalat, husband bising sebb takut jiran2 marah..heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...saya guna perut ikan segar dari pasar. lps kisar terus siram. tak berbau busuk. lalat mmg ada tapi sehari je..lps tu mmg takde. saya buat 2 minggu sekali.

      Delete
  5. Nampak subur pokok tu.......dulu mak saya selalu buat dia campur air basuhan ikan dgn air basuhan beras....tapi tuh la...tak suka bau dia..dgn masalah lalat tu lagi....tapi mmg berbaloi2 kan hasil dia....:)

    ReplyDelete
  6. as salam...kak... wah...bestnyer berkebun...cantik jer tgk bila subur & menjadi... alhamdulillah... =D sy nak cuba la guna petua akk tuu.. hehe...

    sy follow akk, sila jguk blog sy juga yer... thnx yer.. ^__^

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalam dik....petua ni akak baca dari tanamsendiri.com. akak pun masih belajar. terima kasih singgah blog akak yg x seberapanya ini. a lots to improve.

      Delete
  7. Diana sampai sekarang geram tanam pokok kubis cina/ napa cabbage ni tak form ketat-ketat daunnya.

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete