Friday, January 4, 2013

Bendi untuk Beginner (Hibiscus esculentus)

Assalamualaikum,
Memang sangat mudah menanam bendi untuk pekebun beginner macam saya ni. Benihnya mudah bercambah dan cepat membesar. Hasilnya yg agak memberangsangkan memberi semangat untuk menanam sayur-sayur yg lain (yg lebih mencabar) pula. Jika ada sayuran yg tidak menjadi, saya akan merenung melihat pokok2 bendi saya yg tidak jemu  memberikan hasil. Jadi saya akan rasa bersyukur dan bersemangat lagi utk mencuba. Saya ada 5 pokok bendi. 3 pokok darinya adalah bendi emas. Alhamdulillah, setiap hujung minggu mmg dapat bendi yg banyak, sehingga dapat dibawa pulang ke kampung cuti sekolah yg lepas. Juga membawa bukti kepada mak yg anak dia ni betul2 nak berkebun :)

Saya juga cuba untuk tanam bendi terbalik, tapi hasilnya tak banyak. Pokoknya kecil dan kurus. Mungkin kurang baja sebab asyik tumpu yg atas tanah dan yg tergantung kat atas kadang2 terlupa (nak siram pun!). Di samping itu saya tanam pula sawi yg pon tak berapa nak besar dalam baldi bendi terbalik tu. Mungkin menyebabkan kedua2nya tidak mendapat nutrien yg cukup. Tanam pokok terbalik ni mmg agak merisaukan saya sebab takut baldi tu jatuh menghempap pokok2 di bawahnya. Risikonya nak jatuh tu ada. Mungkin lain kali saya fikir banyak kali untuk tanam pokok terbalik macam ni. Kene cari bekas yg kukuh dan tak fragile macam ni.

Panduan menanam sendiri bendi boleh didapati di tanamsendiri.com ~ Tanam Sendiri Bendi. Memang sangat mudah faham dan membantu mendapatkan hasil yg memberangsangkan.


1 comment: