Sunday, January 20, 2013

Cambahan labu siam

Assalamualaikum,
Labu siam telah menjadi sayur kegemaran keluarga sejak www.tanamsendiri.com mempopularkan tanaman ini. Sebelum ni tak tahu pun. Mr Chef gemar buat sup dan goreng tepung. Memang sedap. Saya dah beberapa kali semai labu siam daripada cambahan yg dibeli di Checkers, tapi masih belum berjaya hidup sampai besar. Kekabuh timun di Petak Hijau membalun hingga dogoi pokok labu siam ni. Spesies kekabuh ni mmg kebal. Ada juga anak2 pokoknya diserang kulat sebab saya tak alihkan ke tempat terang. En Is (www.tanamsendiri.com) pernah bagi nasihat seperti di bawah :

Kalau gunakan benih labu siam yang dah bercambah boleh. Tanam dalam tanah yang loose aja, jangan padat. Dan tanah jangan terlalu lembap sebab saiz benih agak besar, bimbang naik kulat.  Bila dah naik dalam 6 inci letak tempat cahaya terang. Kalau letak tempat redup mungkin akan mati. Biasanya serangga tak kacau pokok ni, jadi boleh dijadikan buddy pokok memanjat.  nanti bila besar, boleh juga tuai daun untuk masak macam masak labu air. Kalau menjadi buahnya lebat. Enak digoreng bersama bawang putih.





2 pokok labu siam dari cambahan ini telah diletakkan di tempat terang dan sekarang berada dalam kelambu supaya tidak didogoikan lagi oleh kekabuh timun. 

8 comments:

  1. belum pernah jgk lagi merasa labu siam nie..sedap yer?

    ReplyDelete
  2. penah tgk kat pasar banyak kali pegang2 letak...ada tanya penjual..ada nama apa tah tak ingat...penjual ckp chinese suka makan..
    memang betul..kekabuh mmg suka spesis labu timun...pokok timun sy dah byk kali semai..mati aja..kena try cara awk jugak ni..taruk dalam kelambu.:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya letak dalam kelambu anak saya masa bby tu. Sebabnya masih nmpk 2-3 ekor kekabuh sedang berkeliaran mencari fud agaknya

      Delete
  3. Dekat Australia dulu banyak jual ni. Baru sayu tahu sini panggil labu siam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun baru tahu. Dekat kedai sayur cina sini dipanggil labu jepun.

      Delete
  4. memang frust betul dengan kehadiran kekabuh tu kan. pokok timun saya sempat berbuah 2-3 biji je, daunnya dah diserang bagai nak rak. habis bersih! tanaman labu manis beli benih dari Diana pun tak sempat besar, daun dah kena ratah. pastu kucing jiran datang gali buat jamban pulak kat situ. frust!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kekabuh ni mmg sangat menduga kesabaran. Tapi tujuan saya berkebun nk release tension jadi biarlah sang kekabuh makan semua cucurbit saya buat masa ni. Kalau asyik kene serang je mungkin kene fikirkan alternatif tanam pokok dalam kelambu pulak \^_^/

      Delete