Saturday, January 5, 2013

Kobis Cina segar bugar


Assalamualaikum,
Asalnya saya bukanlah seorang yg suka makan sayur. Tapi sejak berumahtangga, saya terpengaruh dgn suami yg mmg hantu sayur. Suami yg juga Mr Chef di rumah, selalunya akan buat 2 jenis masakan yg berunsurkan sayuran. Mmg saya kene tanam sayur yg pelbagai jenis lagi supaya tak bosan asyik makan sayur yg sama. Kobis cina adalah sayur yg menjadi dgn elok. Alhamdulillah. Saya tanam, Mr Chef masak! :)

Saya dapat benih kobis cina percuma dari tanamsendiri.com. Saya buat semaian terus ke dalam polisterin dalam bekas yg ada pokok kunyit. Benihnya sangat bernas. Bernih bercambah dalam masa 2 hari. Pokoknya dipayungi sikit oleh ulam raja. Diperhatikan tidak terdapat serangan serangga perosak ke atas kobis cina. Alhamdulillah. Dapatlah 3 kali digunakan dalam masakan Mr Chef. Pada pendapat saya kobis cina sesuai disemai terus ke dalam bekas. Pokoknya agak fragile untuk dialihkan. Ini kerana, 3-4 pokok saya alih terbantut dan akhirnya mati.

Sesungguhnya berkebun mmg dapat menghilangkan stres. Kerja sepenuh masa 9-6 mmg memenatkan otak. Alhamdulillah, apabila sampai rumah melihat pokok2 yg semakin membesar (buat2 tak nampak tanaman yg semakin mengecil dan mengering) berbunga2 hati saya, lalu mood pun menjadi baik untuk mendengar cerita anak2 pula. Sesungguhnya adalah fitrah bila kita berasa tenang apabila melihat hidupan ciptaan dan kurniaan Allah. Seperti yg selalu Ustaz Pahrol kata, lihat nikmat, ingat Pemberi nikmat.

Panduan menanam sendiri Kobis cina ini boleh didapati di sini.




2 comments:

  1. Kobis cina th pakchoy lah kan...sy pun suka jugak..masak ngan sos tiram..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun tak pasti :( kalo ikutkan en is nama lain yg dia bagi sayur putih. Mungkin sama kot.

      Delete