Wednesday, January 16, 2013

Pandan pewangi kabinet dapur

Assalamualaikum,
Pokok pandan ini saya beli di Nurseri BaitulHidayah, Puchong. Alhamdulillah, pandan membesar dan terus beranak-pinak. Disebabkan banyak sangat daun-daun pandan jadi agak membazir kalau tak digunakan. Jadi, saya telah menjadikannya pewangi dalam kabinet dapur. Potong kecil-kecil dan masukkan dalam bekas. Seminggu sekali saya akan tukar daunnya kalau rajin. Kalau tak rajin sebulan sekali :) Daun lama yg dah kering akan dimasukkan ke dalam tempat kompos atau diletakkan sbg mulch dlm pasu. Daun pandan juga digunakan tatkala memasak nasi. Saya suka dengan bau nasi yg dimasak bersama daun pandan. Bertambah berselera makan! Pokok pandan yg lebih kecil diambil dari Petak Hijau Muhibbah (petak hijau lagi? lain kali saya cerita :)). Kecil-kecil si daun pandan tapi aroma wanginya mmg kuat. Nanti bila ke Petak Hijau Muhibbah akan ambil lagi anak pokok pandan ni.


6 comments:

  1. Pandan nie kan kalau kita tanam tempat yg lebih luas...lagi cepat berkembanganya...cam kat umah sy mmg cepat sy beranak pinak..

    ReplyDelete
  2. As salam tuan umah,
    Pkk kiambang tu buh dlm bekas yg ada ikan atau sekadar hiasan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dlm bekas aquarium yg tiada ikan sbb xde tempat nk letak. Sekarang kiambang dah ada rumah baru :)

      Delete
  3. amboii, cantiknya warna kiambang tu :)
    saya dah 2 kali cuba tanam pandan sebelah rumah tapi mati kering pula

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiambang tu mmg suka warnanya ~~hijau je kan. Pandan suka tempat teduh dan agak lembap. Ini pon merata2 cub letak tempat dalam petak hijau. Kat sini yg nmpk pandan membesar dgn sihat.

      Delete