Tuesday, January 29, 2013

Petak Hijau Muhibbah meriah dgn tanaman

Assalamualaikum,
Petak Hijau Muhibbah istimewanya dimiliki oleh seorang yg mmg otai di dlm alam perkebunan iaitu bapa mertua saya. Kami sekeluarga baru saja minggu lepas pulang dari Petak Hijau Muhibbah kerana menziarahi Tok Wan anak2 saya.

Tak pernah lagi sepanjang arwah mak mertua beli daun palas untuk buat ketupat pulut. Ambil saja depan rumah. Sagu larut pertama kali makan beberapa tahun lepas apabila mak rebus untuk kami sekeluarga untuk makan petang. Memang sedap. Bapa pula rajin mengopek nyiur dan kukur dengan pengukur manual dan masukkan dalam freezer. Apabila nak guna barulah keluarkan letak air panas dan blender. Apabila saya masak nasi lemak hijau, guna kelapa depan rumah mmg segar dan berbau sedap. Tak pernah lagi saya lihat bapa beli santan di kedai. Tebu jika sudah matang bapa akan potong dan hantar upah ke kedai untuk perah airnya. Airnya akan disimpan dalam freezer dan kami anak-beranak pasti habiskannya apabila pulang ke sini. Tak payah letak gula langsung. Letak air saja dah cukup. Pokok asin2 mmg dah macam ulam raja di rumah saya beranak pinak sana sini. Memang makan tak habis. Bapa juga suka makan keladi. Baru2 ni bapa mula berkebun. Deretan keladi kelihatan membesar dengan sihat. Pandan yg pernah saya katakan dulu mmg besar2 daunnya. Sebesar dan sepanjang tangan anak sulung saya dan berbau wangi! Byk lagi pokok2 tak sempat snap.

Nangka madu ni sangat istimewa. Anak sulung saya, Muaz panggil nangka ni nangka Tok Wan. Jika kami beli nangka di Tesco atau tepi jalan, mesti Muaz akan keluarkan ayat. Nangka Tok Wan lagi sedap. Disebabkan Tok Wan tahu cucunya suka makan nangka yg dia tanam. Setiap kali berbuah Tok Wan akan bagi hint suruh balik kampung :) Setakat ni, tiada nangka setanding nangka Tok Wan!


Sejak pemergian ibu mertua 2 tahun lepas, banyak pokok tanaman hiasan yg terabai. Tapi, banyak juga pokok yg survive sendiri. Alhamdulillah.


Stress free kids! Seronoknya mereka mandi-manda dalam Petak Hijau Muhibbah. 



6 comments:

  1. Mmg seronok ade kebun yang serba ade cam nie kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebun ummuaidan pon mcm2 ada. X perlu membeli sgt

      Delete
  2. dulu2 masa sy kecik pun mcm ni..musim buah aja..mesti arwah atok call suruh balik..makan buah..sekarang tak lagi..buah ada tapi tak menjadi dan sebanyak dulu...nikmat berbudi pada tanah...:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa berubah....org pun berubah...nnt nak suruh anak cucu balik nak pancing dengan apa eh.

      Delete
  3. cantik isi nangka. Kami punya lebat buah tapi semua kena makan ulat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bkn setakat kids yg suka. Saya kalau dah mula makan mmg payah nak berhenti. Sedap!

      Delete