Thursday, February 28, 2013

Limau Kasturi berbunga lagi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,
Agak rajin pokok limau kasturi ini berbunga. Alhamdulillah. Setelah pokok ulam raja dicantas dalam pasu limau kasturi, makin besar pula pokoknya cuma ulat bulu pula aktif memakan daunnya. Buah2 limau kasturi banyak yg terbentuk. Alhamdulillah. Semoga buah2nya dapat membesar tanpa gangguan.



18 comments:

  1. salam Zamsurina.. macam mana nak kasi dia meriah ni.. pokok akak hanya 5 inci je .. tamo naik2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya letak baja kisar ikan 2 mgg sekali. Baru2 ni letak baja tahi kambing...trim jugak dahan2 lama.

      Delete
  2. kecik2 pun dah nak berbuah kan..sburnya..

    ReplyDelete
  3. betul la zam...ada tipsnya...sy punya kesian duk bertahan diri je bila ulat menyerang..dah togel..pastu tumbuh daun baru...daun baru nak lebar dah kena serang semula

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nadia...saya xde tips. Letak baja ikan 2 mgg sekali. Cantas dahan2 lama. Pasal ulat tu mmg selalu monitor sbb sepokok saja. Rajin butterfly menyinggah jugak letak telur.

      Delete
    2. ooo sy letak baja tahi kambing je...ikan tak letak sgt sebab malas nak cangkul tanah...ni lagi la tak comel dah pokok..dah hampir sebulan sy wat dunno pada tanaman..sian betul

      Delete
  4. Salam Zam.

    cantik pula bunganya ya!

    ReplyDelete
  5. Zam, kecik pokok dah berbunga ..best bila dia masak kat pokok, boleh buat hiasan pintu depan

    ReplyDelete
  6. As salam,
    Saya juga tanam limau kasturi dan semuanya ditanam atas tanah, pokok blh membesar dgn bebas. Sebenarnya semua bunga drp spesis limau berbau harum.

    ReplyDelete
  7. Mcm mana boleh lebat mcm tu....saya tanam daun 4 / 5 helai ja yg keluar.bunga limau sangat cantik. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya bubuh air ikan dan baja tahi kambing.

      Delete
  8. okay, sekarang jugak nak kisar ikan! geram dgn pokok limau lynn yg dah meninggi, daun bukan main lebat & segar tp tak berbunga pun.

    ReplyDelete