Tuesday, March 19, 2013

Serangga perosak (?)

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,
Serangga ini kelihatannya berkeliaran di Petak Hijau. Sebelum ini ia menempek di pokok kacang panjang. Setelah pokok kacang panjang saya hapuskan kerana syak kena serangan virus mozek, serangga yg mengingatkan saya kpd darth vader ini menempek pula di daun pokok bendi. Adakah tanaman saya sedang diancam?




12 comments:

  1. salam zam, harap2 dia tak rosakkan pokok..mungkin singgah jap kot...terliur dgn tanaman yg subur2 tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itula...hati ni asyik bersangka buruk saje kat serangga yg menyinggah

      Delete
  2. tak pernah tgk serangga nie.teruk ker makan daun ..?

    ReplyDelete
  3. hm..tak pernah nampak bugs ni kat garden Lynn..cuba tanyakan Tuan Iskandar, dia otai bab2 serangga nih..

    ReplyDelete
  4. Zam, dari pembacaan saya, kalau jenis beetle yang suka pokok terung, depa takut akan kopi dan serbuk kopi.

    Dari pengalaman saya yang baru berkebun, jika pokok sihat dan cukup mineral, susah sikit nak dapat serangan penyakit...saya lihat banyak serangga ini di pokok timun saya, dan sebab saya takut dia bawa penyakit virus yang melayukan pokok timun, saya menceggah dengan memberi timun saya teh tahi cacing...kutip tahi cacing di laman...larutkan dalam air tanpa klorin sebanyak segalon dan dimasukkan gula perang 2tbsp...kacau dan biar sejam dua...lepas tu guna untuk siram pot pokok...kadang2 saya beri juga air larutan epsom salt..dan jus sampah...so far pokok hidup tanpa baja komersial dan tahan serangan serangga macam tu...tapi daun pokok yang bawah2 tu habis di makan ler..tapi daun baru segar dan buah lebat...so far bertahan...sebab apa, tak larat la nak taruk racun organik, kalau hujan habis racunnya...serangan tetap datang bertubi-tubi....baru-baru ini ada fungus gnat dekat pokok tomato...sebab saya guna langkah pencegahan seperti ini..tomoto terselamat, walaupun saya takut dan mandikan tomato dan siram dgn air sabun basuh sehari...habis keluar cacing dalam tanah...Alhamdullilah pokok selamat...bila fikir macam orang juga la..kalau pemakanan di ambil sihat, maka tahan dengan penyakit..

    ReplyDelete
  5. serangga ni mcm kat pokok terung sy..cuma sizenya kecik sikit...tapi pokok terung sy masih bertahan..dan banyak kuarkan buah..cuma buah tak besar..kecik2 ja

    ReplyDelete
    Replies
    1. musykil jugak ni. akan dicari juga namanya

      Delete
  6. Oh yang ni tukang kebun tak perasan pula ada ke tidak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kawasan jajahan ukang kebun sgt besar. mungkin x perasan kot :)

      Delete
    2. Panas betul sekarang, mata jadi kelabu bila keluar rumah sebab tu tak perasan.

      Delete