Saturday, March 2, 2013

Tuaian ulam raja dan cili terbanyak

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,
Ahad lepas, anak kedua saya Muhsin nak menolong saya menuai ulam raja dan cili kulai. Memang banyak pucuk premium ulam raja dapat dituai. Cili pun begitu. Tidak termakan bagi keluarga kecil kami. Jadi, saya paketkan dalam plastik dan sedekahkan kepada jiran2. Muhsin pula baik pula meminjamkan wagon comelnya kepada saya. Wagon ber'castor' ni istimewa sebab handmade oleh abahnya, Mr Carpenter. Merengek nak wagon kerana terpengaruh dengan Max and Ruby di Nick Jr. Setelah menuai, sempat saya minta tolong Muhsin counting cili kulai. Sambil berkebun sambil mengajar anak counting :)






8 comments:

  1. Salam Zamzurina.. besar ya cili ni

    ReplyDelete
  2. X besar sgt kak mar. Yg saya perik ni muda lagi. Syukur alhamdulillah.

    ReplyDelete
  3. Saya pun sama sambil-sambil kira biji benih atau tuaian. Wagon Rayyan dah kena tinggal dekat Adelaide. Cantik wagon Muhsin. Hijau subur tuaiannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diana....wagon dibuat dgn penuh kasih sayang. Ada defect pon x nmpk..kids hepi main tarik sana sini. Dulu2 zaman saya main tarik dengan upih je.

      Delete
  4. salam zam..cantik nyer cili awk tanam...bila lah sy nak dtp hasil cili byk mcm ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nadia...syukur alhamdulillah rezeki dariNya. Fyi...ni bknlah kali pertama tanam. Byk kali juga gagal. Belajar dari pengalaman. Ini pun kene rajin sembur kerana serangan aphid. InsyaAllah. Nadia nak juga tanam cili. Suatu hari in shaa Allah cili nadia akan berbuah lebat. Yg saya ni kene hand pollinate sbb kekurangan polinator.

      Delete
  5. Yang cili tu,tuai dalam satu pokok atau lebih dr sepokok. Banyak betul,tahniah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg tu satu pokok saja. Saya ada 4 pokok. Dah ambik mmg tinggal sikit saja kat pokok. Tak sempat merah pun

      Delete