Sunday, January 19, 2014

Ladang Anggur Tasik Beris, Sik, Kedah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera rakan-rakan yang budiman,


Berikanlah kepada mereka sebuah perumpamaan dua orang laki-laki. Kami jadikan bagi seseorang di antara keduanya (yang kafir) dua buah kebun anggur dan Kami kelilingi kedua kebun itu dengan pohon-pohon kurma dan di antara kedua kebun itu Kami buatkan ladang.” (Al-Kahfi 18 : 32)

Apakah ada salah seorang di antaramu yang ingin mempunyai kebun kurma dan anggur yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; dia mempunyai dalam kebun itu segala macam buah-buahan, kemudian datanglah masa tua pada orang itu sedang dia mempunyai keturunan yang masih kecil-kecil. Maka kebun itu ditiup angin keras yang mengandung api, lalu terbakarlah. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepada kamu supaya kamu memikirkannya.” (Al Baqarah : 266)

Dia menumbuhkan bagi kamu dengan air hujan itu tanam-tanaman; zaitun, korma, anggur dan segala macam buah-buahan. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar ada tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang memikirkan.” (An-Nahl : 11)

Tentunya istimewa buah anggur sehinggakan disebut-sebut di dalam Al-Quran. Saya berpeluang ke Ladang Anggur Tasik Beris, Sik, Kedah. Lebih kurang 40 minit dari rumah mak saya di Sungai Lalang. Pemandu pelancong kami adalah pengantin baru :) Saya bercuti lama sempena majlis perkahwinan adik-adik pertengahan Disember 2013 tempoh hari. Setelah penat membantu mak menguruskan hal kenduri, tiba-tiba pengantin baru ajak kami ke ladang anggur ini.

Ladang anggur ini letaknya di sebelah tasik buatan. Pada pendapat saya tasik ini secara tidak langsung membantu mengekalkan kelembapan di sekeliling ladang anggur. Teringat kisah di dalam surah Al-Kahfi, di mana ada dua buah kebun yang subur, di tengahnya terdapat air sungai yang mengalir dan di sekeliling kebun anggur terdapat pula pokok kurma. 

Masya Allah, kagum saya dengan pemilik kebun anggur ini. Ladang anggur sangat  ini kemas dan bersih, dijaga rapi oleh pekerja-pekerja tempatan. Sabarnya dia menunggu hasil sejak tahun 2007 lagi. Di tengah-tengah kawasan yang jauh ke pedalaman, harapnya dapatlah juga kawasan sekitarnya membangun apabila bertambahnya pengunjung ke sini. 










Cubaan menanam strawberry

DUNYA *for a limited time only

Hasil tangkapan di souvenir shop iaitu, kismis yang sedap, kordial, fridge magnet dan 500 gm buah anggur berharga RM15. Buahnya manis walaupun saiznya agak kecil


3 comments: