Monday, May 13, 2013

Cili Italian Heritage Topepo/ Peppino

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,
Cili ini unik kerana ia bulat. Saya suka melihat jika banyak buah terhasil dan menjadi merah. Ia kelihatan seperti hiasan di laman rumah. Telah beberapa kali saya semai di Petak Hijau tetapi tidak berjaya. Ini adalah pokok yang ditanam di Petak Hijau Seri Bayu, di rumah mak saya. Cili ini tidaklah dijaga sangat. Membaja pun sekali-sekala sahaja. Tapi ia rajin berbuah walaupun buahnya tidak lebat. Syukur alhamdulillah.


Menurut mak saya, pokok cili dalam pasu ini pernah dimakan oleh lembu. Ya, lembu daripada estet kelapa sawit sering berlegar-legar di depan rumah.




Pokok ini menghasilkan cili peppino yang agak meriah. Syukur alhamdulillah.


10 comments:

  1. Replies
    1. ni mak saya yg tanam. saya tanam di rumah gagal

      Delete
  2. nampak cam capsicum sket kan..

    ReplyDelete
  3. lembu makan pokok cili...cili tak pedas ke zam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya mkn pokoknya bukan buahnya. pokok cili manis kot

      Delete
  4. Saya ada semai cili ni jugak beli kat diana. tp mcm tak berapa nk cambah.......segan nk letak gambar. Awin punya bukan main cantik lagi. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni cili mak saya. yg saya tanam mmg x nmpk rupa

      Delete
  5. Cili ni macam belon sebab buahnya ke atas.

    ReplyDelete