Saturday, January 11, 2014

Semangat 2014

Assalamualaikum dan selamat sejahtera rakan-rakan pengunjung yang budiman,

Hari ini baru saya boleh membuka laptop atas beberapa sebab musabab. Disember 2013 merupakan bulan yang paling sibuk bagi diri saya apabila merupakan orang kanan (melantik diri sendiri) mak saya menguruskan majlis perkahwinan adik lelaki dan adik perempuan saya ~ dua pasang sekaligus kenduri. Alhamdulillah, majlis berjalan lancar.

Pada hari kejadian :) Konsep warna telah dipilih oleh pengantin sendiri. Boleh follow fb dan instagram ainsneedlework. Photo booth props juga boleh disewa dengan harga yang sangat murah. Mohon hubungi ainsneedlework :)

2013 telah pergi. Umur bertambah lagi. Lalu semakin dekatlah kita pada tarikh kematian yang telah ditetapkan. Mati itu pasti. Yang pasti itu hampir! Hari jadi mu mendekatkan lagi kepada hari mati mu! Saat kembali mu semakin hampir wahai musafir. (Pahrol Mohd Juoi).

2013 saya mengenali ramai tukang-tukang kebun yang berjaya. Berjaya dalam erti kata mencuba menanam pelbagai tanaman daripada biji benih sehingga mendapat hasil. Masya Allah, merekalah sumber inspirasi terbesar saya untuk berkebun. Siapakah mereka? Kesemua link blog kebun yang saya suka baca di bahagian kanan blog ini. Membaca setiap entri mereka membuatkan perasaan saya terasa teruja blink blink nak cuba juga. Saya bukanlah orang yang pandai berkebun, tetapi ilmu secara percuma yang dikongsi dari guru-guru saya ini membolehkan saya menuai bermacam-macam hasil daripada laman sendiri. Yang penting cari ilmu dan praktikkan. Insha Allah akan berjaya. Konsep tangan panas tangan sejuk bagi saya tidak relevan langsung. Ilmu dan amal - Jalan terus!

2014 saya berazam untuk menyebar luaskan hobi berkebun di rumah di kalangan rakyat Malaysia. Saya seorang mungkin tidak boleh. Saya ingin mengajak rakan-rakan ramai-ramai kita berkempen dengan orang terdekat kita seperti adik-beradik, saudara-mara, jiran tetangga dan rakan-rakan di pejabat untuk memulakan hobi berkebun di rumah.

Saya ambil dari fb status Container Gardening Alliance.
Yes, we should teach people how to fish rather than give them fish.


Gambar adalah dari status fb En Is.
Rezeki Allah yang beri. Kitalah yang perlu usaha mencari.
Man jada wa jadda.


Emel dari seorang adik yang saya kongsi benih dengannya begitu mengujakan. Dia telah berjaya membuatkan saya tersenyum sepanjang hari. Berkali-kali saya memberitahu, saya tidak menjual biji benih dan memberi alamat blog sekian-sekian untuk dia dapatkan biji benih. Saya juga meminta dia berjanji untuk mempengaruhi saudara-mara dan sahabat handai untuk memulakan berkebun di rumah dan dia setuju! Terima kasih dik!



Terima kasih Diana, dalam entri 2013 yang istimewa. Diana seorang guru yang tidak lokek ilmu. Kadang-kadang semput juga membaca kerana lambat sangat nak jumpa noktah untuk sesuatu ayat. Cerita Kebun Bahagia Bersama pasti akan terselit tip-tip dan petua perkebunan yang sangat berguna buat saya yang setahun jagung mengenal alam perkebunan.

Terima kasih Kak Mar, dalam entri Kobis T986. Kak Mar lagaknya seperti kakak-kakak saja. Tak pernah bersua muka. Mungkin suatu hari dapat berjumpa.

Buat rakan-rakan kebun yang dikasihi Allah. Perkongsian ilmu rakan semua amat bermakna bagi saya. Jazakallahu khairan.

Didoakan nanti kita semua berjumpa di syurga, berada di dalam kebun yang paling indah ciptaan Allah. Amin.

Tak lengkap entri ini tanpa gambar hasil tuaian pertama 2014.


Masih meriah dengan tuaian Roselle. Dapat berjimat tidak perlu membeli air jus Tetrapak. Alhamdulillah!



10 comments:

  1. waaa! lama bercuti nulis blog, selamat kembali!!!

    ReplyDelete
  2. wahh..hasil tuaian yang menarik..bagus tu cousin..jalan terus!

    ReplyDelete
  3. Assalam Awin.. gantung laptop ya... semoga bertambah meriah tuaian 2014 ni..

    ReplyDelete
  4. kena meriahkan blog betul2 nie baru blh semarakkan lagi semangat berkebun..heheh..good luck

    ReplyDelete
  5. Welcome back Awin, Biasalah hujung taun mmg bulan yg amat busy.. Happy gardening..

    ReplyDelete