Saturday, March 15, 2014

Kangkung untuk kura-kura

Assalamualaikum dan selamat sejahtera para pengunjung yang budiman,

Kangkung ini Mr Chef beli di Checkers Seksyen 15 Shah Alam. Di Checkers, selalunya, bahagian akar tumbuhan yang dijual tidak dipotong. Mudah untuk kami biakkan semula :) Sebelum ini pernah cuba daun sup dan leek. Dapat juga hasil walaupun kurang memberangsangkan. Kali ini Mr Chef beli kangkung untuk dimasukkan ke dalam yong tau foo. Sejak pakcik yong tau fu sedap Seksyen 20 depan KPJ Selangor sudah tidak lagi berjualan, saya beli kuah dari rakan pejabat dan campur sendiri bahan-bahan di rumah.

Baki pokok kangkung Mr Chef letak dalam bekas kiambang. Alhamdulillah, 2 - 3 hari lepas tu ia tumbuh dengan subur. Saya hampir tak perasan dengan kehadiran pokok ini (sebab sibuk dengan pokok-pokok lain) tersenyum lebar melihat kesuburannya di dalam bekas kiambang. Mr Chef kata untuk diberi makan kepada kura-kura belaan Muaz dan Muhsin ~ Jadeite dan Delor. Sebelum ini kami beri kura-kura makan palet makanan tapi tak sampai 2 hari airnya dah busuk dan kotor. kura-kura Muaz dan Muhsin ni nampaknya gemar makan kangkung. Dua kali sehari kami bagi dalam kuantiti yang agak banyak, dapat juga ia makan sampai habis.








11 comments:

  1. Kura-kura memang minat makan kangkung. Ingat kecik-kecik dulu selalu bagi dekat pet kura-kura ayahanda. Entah kenapa asyik lupa nak semai kangkung padahal sayur kegemaran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekejap je habis kekura makan

      Delete
    2. Bila merangkak slow, bila makan hilang macam shinkansen kangkung tu kan.
      Lepas tu tido.......

      Delete
  2. Meriah betul kan... pepatah baru dari Kak Mar .. seperti kangkung dapat air... hi hi

    ReplyDelete
  3. Kangkung mcm ni la yg diingin kan...daun lebar-lebar...subur betul

    ReplyDelete
    Replies
    1. kangkung yg tanam sendiri dr biji benih belum menjadi lagi Nadia.

      Delete
  4. Salam Awin,

    Mak Aji pernah semai benih kangkung tapi agaknya sebab kat tanah dan lokasinya agak panas, mati begitu saja. Tak pernah terfikir nak bubuh dalam pasu berair macam yg Awin buat ni! Agaknya boleh dikawankan dengan pegaga ya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh cuba mak aji. kawan baik rasanya kangkung n pegaga

      Delete
  5. nnt kura2 tu jadi sihat makan kangkung yang subur..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kekura makin sihat sudais. hari2 menunggu tuan balik. bila nampak berkejaran datang macam nak minta food.

      Delete