Wednesday, April 24, 2013

Sirih puteri gergasi memanjat tiang

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,
Sirih puteri ini saya ambil dari rumah mak saya di Petak Hijau Seri Bayu Disember 2012. Seingat saya saya hanya sandarkan keratannya di tiang porch ini, agak tersorok dibelakang pokok limau kasturi. Baru saya perasan awal bulan ni apabila ia tiba-tiba buat u-turn untuk mencari cahaya. Daunnya besar. Sebesar dua tapak tangan saya. Akarnya tebal melekat di permukaan tiang. Setinggi manakah pokok ini akan memanjat?


12 comments:

  1. ooo ini ke sirih puteri, masa sy kecik dlu sy pernah tgk pokok ni memanjat pokok lain yg tingginya hampir 10 meter

    ReplyDelete
  2. nampak subur tuh..mungkin leh pergi jauh perjalanannya tuh..:)

    ReplyDelete
  3. salam zam, ooo ni sireh puteri...kami panggil money plant la plk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nama dalam buku rujukan saya sirih puteri

      Delete
  4. betul...pandai ni melebarkan legasi ni...:D

    ReplyDelete
  5. Juara memanjat ni sampai ke bumbung atas sekali pun boleh.

    ReplyDelete
  6. Salam Zam,

    Pokok ni memang boleh panjat tinggi dan boleh jadi besar daunnya bila subur! Kat area ofis dulu dia panjat pokok besar sampai ke atas!

    ReplyDelete