Wednesday, November 20, 2013

Bendi nan sebatang

Assalamualaikum dan selamat sejahtera rakan-rakan yang dikasihi Allah,


Bendi ini saya tanam di atas tanah. Cara menanamnya adalah mengikut cara sifu Diana. Semasa nak pergi kerja, tabur saja dengan harapan ia tumbuh subur :) Alhamdulillah, dapatlah sepokok begini. Setelah berjaya menanam bendi di atas tanah untuk pertama kali dan berjaya, sebab itulah nak tanam juga kali kedua di atas tanah. Tanah di rumah saya, saya percaya penuh dengan batu batan di bawahnya. Tanah pula keras. Tak yakin langsung pokok boleh tumbuh dengan subur. Testimoni bendi sudah ada, lepas ni kita buat batas atas tanah yok! :)

Percubaan kedua tanam bendi atas tanah

16 comments:

  1. kena buat raised-bed ni sbb byk batu kesian pokok kacang brandi tu...hehehe

    ReplyDelete
  2. Setuju dgn SmRose.. Lagi sihat bendi tu nanti...

    ReplyDelete
  3. saya pun dah beralih menanam atas tanah,senang tak perlu saya menyiram selalu. tambah2 musim hujan mcm ni....jom beralih ke tanah pulak. :)

    ReplyDelete
  4. salam awin, laman kami pun penuh batu batan..trpaksa tanam dlm pasu ja...

    ReplyDelete
  5. sama lah sy...area yang tanah elok ciput je depan umah...yang lain berbatu2...tapi bendi sangat independent...sentiasa naik anak pokok yang baru..cuma tak sesehat yg awin punya..tinggi betul!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hasil tak berapa sgt sbb saya x pernah letak baja. sekali sekala saja. syukur alhamdulillah ada juga hasil :)

      Delete
  6. Still best tu Awin boleh tanam atas tanah....mcm Rose ckp kena buat raised bed ni.....msti cantik kebun nnt....Saya ada tanam 2 pokok bendi dalam pasu....tapi yg 2nd tu lmbt pulak bercambah....dah jadi pokok bendi tak sama saiz pulak.......nnt kalo berbuah pon mst timing tak sama...takleh la nak tuai sama2...

    ReplyDelete
  7. Bila lagi nak minta pertolongan tanaman pecahkan tanah. Awin hampas dapur tanam dalam tanah will make the soil fertile faster.

    ReplyDelete