Tuesday, November 5, 2013

Ukhwah Kucai dan Mak Aji

Assalamualaikum dan selamat sejahtera para pembaca yang budiman,

Masya Allah, Allahuakbar! Saya sungguh suka dapat berjumpa dengan Ummu Madihah atau nama popular Mak Aji pada Ahad yang lepas. Mak Aji mahukan kucai yang saya buat giveaway pada entri saya yang lepas. Mak Aji yang datang bersama dua orang menantunya, hampir pulang kerana bagi salam tiada siapa yang menyahut. Ya ampun Mak Aji, saya tengah seterika baju di bilik belakang. Syukurlah Mr Chef yang tengah tidur tu dengar. Saya terpaksa buat lambaian kasih dari tingkap atas sebab nak panggil tak tahu siapa yang datang. Mujurlah Mak Aji perkenalkan diri.

Malu juga dengan Mak Aji, datang tatkala Petak Hijau tengah semak samun. Nak panggil Amir si pemotong rumput kesian pula hujan-hujan nak datang potong rumput.


Ini adalah pemberian Mak Aji. Masya Allah, banyak betul. Rasa macam sistem barter berat sebelah. Saya hanya beri sepasu kucai saja. Tak terfikir tadi nak bagu pokok-pokok lain yang ada sebab terkejut Mak Aji datang. Syukur juga saya ada di rumah. Sudah takdir Allah kami berjumpa dan bersembang pada petang hujan renyai-renyai itu. Terima kasih banyak-banyak Mak Aji. Buat pengetahuan Mak Aji, saya telah semai semua yang Mak Aji beri sejurus Mak Aji pergi. Teruja sungguh!
Mak Aji beri saya
+ Hempedu bumi
+ Kunyit hitam
+ Bunga raya inverted color
+ Pokok bunga trumpet 



Sempat bergambar dengan Mak Aji yang sporting sangat! Potong badan saya separuh sebab lebar benar nampak :) Kucai yang menjadi pemula ukhwah kami :) Kucai telah mendapat tuan baru yang lebih baik :)



18 comments:

  1. Replies
    1. nnt buat ukhwah semua menjadi pulak di ipoh ok? :)

      Delete
  2. hmmm..seronoknya dpt jumpa makji, dpt giveaway lg tuh...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. rindunya kat ummuaidan punya komen kat sini!! faham sebab anak kecik. nnt boleh p ukhwah di Fiji pulak kot :) pasang angan-angan.

      Delete
  3. tq awin...tempek gbq mak aji...dpt la kenai...dr jauh pun jadi la...hehehe moga ukhwah brpnjangan

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin ya rabbal 'alamin. ukhwah hingga jannah!

      Delete
  4. Wah, tq for your this entry Awin sis. Bukan saja two of you can berkenalan, at the same time bolehlah we know how the real person Ummu Madihah & Awin look like :p

    ReplyDelete
  5. Salam Awin,

    Alhamdulillah ada juga rezeki kita jumpa ya! Takdelah barter berat sebelah, Mak Aji seronok dapat kucai yang segar bugar sebab pernah tanam tak menjadi. FYI, pokok X tu pokok bunga trumpet (pernah panggil bunga Nasir sempena tuannya dulu). Seronok berjumpa rakan blogger yang selama ni jumpa di alam maya saja. Seronok kalau dapat jumpa yang lain2 lagi juga!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam mak aji :) pokok trumpet...baru ingat. saya dah tanan bawah pokok pepanggil. doakan hidup

      Delete
    2. Akhirnya berkenalan bersua seronokkan. Mak Aji dan tempat Diana tak jauh dekat je. Syoknya goodies bag.

      Delete
    3. mak aji ada ckp rumah dekat ngan rumah diana....dah bg hint2 cara jalan ke sana. in shaa Allah. suatu hari nnt saya pasti ke sana menyambung ukhwah :) goodie bag yg bermakna!

      Delete
  6. salam kenalan,,tumpang seronok tengok ikatan kemesraan blogger kebun..sy follow yer,,kalau sudi kita exchange link..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jauh di mata, dekat di hati. selamat berkenalan cucubulat. boleh saja exchanhe link :)

      Delete
    2. ok sy dh letak link..t.kasih yer..;)

      Delete
  7. waahhh...syoknya....kalo umah dkt saya pon nk serbu umah awin...best gakkn berkebun..umah saya porch sumer bertile...pastuh dh penuh ..tk der space nk berkebun..sedeh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun nyaris tiles kan semua laman depan. Tapi alhamdulillah, Allah suburkan hati ini suka berkebun hingga hilang niat langsung nak buat renovation. segalanya yg baik dariNya.

      Delete